Tuesday, August 25, 2009

Buah delima

SEBAIK pulang dari kampung, n tgk anak along(kakak) yg comel, dan siap berlesung pipit tu, along kata, rahsianya, mkn buah delima, cz dia pernah terbaca, even ibu n ayah x da lesung pipit, tp kerana makan buah delima, dipercayai bby kita nanti comel, ada lesung pipit..huhu..bukan nk pecaya sgt, tp bila tgk along n abg ipar, mmg dorg lgsung x berlesung pipit, kiRA boleh pakai la juga rumor tuh..huhu.
Buah delima adalah satalah satu buah dari Syurga. dikenali sebagai ar rumman dlm bahasa Arab. Disebut sebanyak 3 kali dlm Al-Quran: Al-An'aam 99, 141 n Ar Rahmaan 68Dlm Ar rahman 68: terjemahannya: Di dalam keduanya (ada macam-macam) buah-buahan dan kurma serta delima.J elas menunjukkan delima adalah antara buah yg terdpt dlm syurga. Jadi.... tentulah buah delima ni buah yg hebatkan? Penuh dgn khasiat.

Oleh sebab sekarang ni aku sedang mengandung, so aku pun cuba tnya pada kwn2 kalau2 dorg ada perasan kt mana ada jual buah delima. ramai yg repon,,,tq yer..n bila tnya kt salah sorg kawan (nell), x sampai 1 jam, dia ckp dia dh dptkan buah tu utk aku..huhu sgt terharu. dia sanggup hntr runner cari buah delima sekitar Pucong n Subang..TQVM yek NEll.. Smpai lima bijik dia bg.siap pakej ngn buah anggur n buah epal dia bg kt aku..terharu..
Ok aku nak kongsi khasiat buah delima bagi ibu ibu yang mengandung. Ada yang kata buah delima baik untuk perkembangan otak bayi, dan ada yang kata, kalau kita makan buah delima semasa mengandung, anak yang lahir akan kelihatan cantik dan comel, insyaAllah. Namun, aku mengambil berkat dari amalan Rasulullah S.A.W, semasa isteri baginda mengandung iaitu, sebaik mungkin makanlah sekurang2nya sebiji buah delima yg masak ranum.
Ada pula yang mengatakan diantara hikmah memakan buah delima semasa mengandung ialah apabila org melihat wajah anak itu, hati akan merasa belas dan kasihan kepadanya. selain tu, aku pernah terbaca dgr cerita dlm beratus butir delima tu, hanya hanya ada satu penawar, makanya, aku perlu makan tanpa meninggalkan sebutirpun isinya.

Namun begitu terdapat kajian yang menyatakan bahawa biji delima dapat di jadikan ubat luka-luka yang teruk dan kebenjolan, caranya dengan mengambil biji-biji delima di tumbuk dan dicampurkan dengan sedikit madu dan disapukan pada bahagian luka.
Dengan hanya sebiji buah delima mampu memberi khasiat yang banyak kepada kita. Oleh itu kita sebagai hambanya wajiblah bersyukur dengan anugerah yang diberikan dan hargailah sebaiknya.

Antara kebaikannya yang lain
  • menghalang pembentukan sel kanser

  • mencantikkan kulit

  • mencegah dr nyanyuk

  • memberi tenaga

  • elok utk pesakit tekanan drh tinggi dan rendah

  • elok utk sistem penghadaman

  • mengurangkan berat badan

  • prevent morning sickness( utk org mengandung)

  • memperelokkan rahim dan lain-lain

2 comments:

  1. nAk sETAt tANam bUAh dELIMa LAr...
    kESeNAngAn di KenDIan aRI..
    hAHhAHHAHhA...

    iTS mE_sHikIn

    ReplyDelete
  2. ha,..tanam lar..sok anak ke 2 or ke 3 org leh mintak..huhu

    ReplyDelete